Procedura dostępu alternatywnego dla osób ze szczególnymi potrzebami w świetlicach środowiskowych Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej w Szczecinie
Zapisy wprowadzające
- Procedury regulują sposób zapewnienia dostępu alternatywnego w przypadku, gdy Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej ze względów technicznych lub prawnych nie będzie w stanie zapewnić minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności, zgodnie z Ustawą z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (zwanej dalej Ustawą o zapewnianiu dostępności) oraz Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów.
- Osoby ze szczególnymi potrzebami to takie, które ze względu na swoje cechy albo okoliczności w których się znajdują, muszą podjąć dodatkowe działania w celu przezwyciężenia barier uniemożliwiających lub utrudniających im udział w różnych sferach życia na równi z innymi osobami.
- Do osób ze szczególnymi potrzebami zaliczamy, m. in.:
- osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, na wózkach, poruszające się o kulach,
- osoby niewidome i słabowidzące,
- osoby głuche i słabosłyszące,
- osoby w kryzysach psychicznych,
- osoby z niepełnosprawnością intelektualną,
- osoby ze spektrum autyzmu,
- osoby z ograniczonymi możliwościami poznawczymi,
- osoby starsze,
- osoby przewlekle chore,
- osoby z małymi dziećmi, w tym z wózkami dziecięcymi,
- osoby o niższym wzroście (w tym również dzieci),
- kobiety w ciąży.
- Każdy pracownik Świetlic Środowiskowych Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej niezależnie od niniejszych procedur, widząc osobę ze szczególnymi potrzebami, a w szczególności osobę starszą, kobietę w ciąży, osobę z dzieckiem do lat 4, osobę poruszającą się z białą laską lub psem przewodnikiem znajdującą się w budynku lub w jego otoczeniu wychodzi z inicjatywą nawiązania kontaktu. Przeprowadza wstępną rozmowę ustalając cel wizyty. W razie konieczności pomaga w dotarciu do celu.
- Osoby ze szczególnymi potrzebami są załatwiane poza kolejnością, o ile zapytane wyrażą taką chęć.
- Procedura określa zasady postępowania pracowników świetlic środowiskowych Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej w Szczecinie w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami i obowiązuje we wszystkich lokalizacjach.
- Każda osoba ze szczególnymi potrzebami ma prawo do czynnego korzystania z oferty świetlic środowiskowych Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej i oczekiwania zapewnienia dostępności zajęć oraz wydarzeń.
- Każdy ma prawo złożyć wniosek do Stowarzyszenia o zapewnienie dostępności.
- Niniejszą procedurę udostępnia się do wiadomości wszystkich zainteresowanych poprzez jej zamieszczenie: na stronie internetowej Stowarzyszenia:srk-parantela.pl.
Dostęp alternatywny
- Jednostka, która ze względów technicznych lub prawnych nie jest w stanie zapewnić dostępności jej usług osobie ze szczególnymi potrzebami na równych prawach z innymi, zobowiązany jest zapewnić dostęp alternatywny.
- Dostęp alternatywny w zakresie architektonicznym oraz informacyjno- komunikacyjnym polega w szczególności na:
- zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby,
- zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia technicznego, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii,
- wprowadzeniu takiej organizacji, która umożliwi realizację potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w niezbędnym zakresie dla tych osób.
- Dostęp alternatywny w zakresie dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej polega w szczególności na umożliwieniu kontaktu:
- telefonicznego,
- korespondencyjnego,
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
- za pomocą tłumacza języka migowego,
- za pomocą tłumacza przewodnika.
- Koordynatorem ds. dostępności w Urzędzie Miasta Szczecin jest Paweł Szczyrski tel: 91 4802070, email: dostepnosc@um.szczecin.pl
- Stowarzyszenie na stronie internetowej srk-parantela.pl w zakładce Dostępność opublikuje informację o sposobie zapewnienia dostępu alternatywnego dla dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej.
Dostęp alternatywny w zakresie architektonicznym
- Do głównego wejścia świetlic środowiskowych, znajdujących się przy szkołach podstawowych przy ul:
- Strzałowskiej 27a 71-736 Szczecin,
- Kablowej 14 70-895 Szczecin,
- Rayskiego 9 70-426 Szczecin
- prowadzą nieliczne schodki. Budynek nie posiada bezpośredniego wejścia na poziom „0” bez ograniczeń architektonicznych.
- Wejście jest ogólnodostępne w godzinach pracy szkoły.
- Osobami oddelegowanymi do udzielania informacji przy wejściu głównym są pracownicy obsługi/portierni oraz pracownicy świetlic.
- Budynki, gdzie zlokalizowane są świetlice, posiadają dwie klatki schodowe, które prowadzą na każdy poziom budynku Budynek nie posiada windy.
- W budynku nie ma innych dostosowań dla osób niepełnosprawnych.
- Na terenie szkoły znajduje się parking dla samochodów osobowych.
- Do szkoły może wejść osoba z psem asystującym.
- W szkole nie ma możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego.
- Wejścia budynku nie posiadają lokalizatorów dźwiękowych dla osób słabowidzących i niewidomych.
- W budynku nie ma poziomych oznaczeń informacyjno-dotykowych umożliwiających poruszanie się po budynku osobom słabowidzącym i niewidomym.
- W budynku znajduje się informacja w formie schematu na temat rozkładu budynku pomieszczeń oraz oznaczenie drogi ewakuacyjnej.
- W budynku nie ma oznaczeń na drzwiach czytelnych dla osób słabowidzących i niewidomych.
- Osobom ze szczególnymi potrzebami przy załatwianiu spraw dotyczących świetlic pomocy udziela kierownik świetlic wyznaczony przez Zarząd Stowarzyszenia. Zakres pomocy świadczonej przez pracowników świetlic, w tym kierownika obejmuje:
- asystę/pomoc przy wejściu i zejściu po schodach do świetlicy;
- asystę podczas poruszania się wewnątrz budynku,
- w razie potrzeby asystę podczas oczekiwania na pracownika zajmującego się sprawą merytorycznie,
- zapewnienie pomocy w razie konieczności ewakuacji,
- udzielenie podstawowych informacji dotyczących pracy instytucji i zakresu pomocy świadczonej przez wyznaczonego pracownika.
- Osoba z trudnością w komunikowaniu się może załatwić sprawę przy pomocy osoby towarzyszącej, którą może być każda osoba fizyczna wybrana przez osobę ze szczególnymi potrzebami.
- Osoba głuchoniema lub niedosłysząca znająca język polski może skorzystać z udostępnionego stanowiska komputerowego znajdującego się w świetlicy w celu prowadzenia komunikacji w formie pisemnej.
- W celu skorzystania z asysty pracownika świetlicy, osoba o szczególnych potrzebach powinna z co najmniej jednodniowym wyprzedzeniem skontaktować się telefonicznie z kierownikiem świetlic lub poinformować na portierni o potrzebie takiego wsparcia.
- Osoba ze szczególnymi potrzebami ma prawo wejścia do każdej z lokalizacji świetlic wraz z psem asystującym lub psem przewodnikiem, niezależnie od zapewnienia jej różnych form dostępu alternatywnego.
Dostęp alternatywny w zakresie informacyjno-komunikacyjnym
- Świetlice SRK nie zapewniają obsługi poprzez MMS, komunikatory internetowe oraz komunikację audiowizualną. Z instytucją można skontaktować się:
- osobiście w siedzibie Stowarzyszenia mieszczącej się przy ulicy Mickiewicza 3, 70-383 Szczecin (II piętro);
- telefonicznie pod numerem: tel. 914 425 085, tel. kom. 796 425 08;
- za pośrednictwem faksu pod numerem: 918865480,
- za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adresem: srk.parantela@gmail.com,
- korespondencyjnie pod adresem: Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej, ul. Mickiewicza 3, 70-383 Szczecin.
- Brak możliwości wykorzystania na bieżąco zdalnego dostępu online do usług tłumacza języka migowego przez strony internetowe i aplikacje. W przypadku chęci skorzystania z usługi tłumacza migowego należy przynajmniej 3 dni przed planowaną wizytą zgłosić ten zamiar do Stowarzyszenia, a także wskazać metodę komunikowania się.
- Zgłoszenie można dokonać:
- e-mailowo – wysyłając na adres poczty elektronicznej Stowarzyszenia wiadomość z prośbą o zapewnienie tłumacza migowego, podając następujące informacje: a) krótki opis lub cel sprawy, b) imię i nazwisko, c) wskazanie preferowanego sposobu kontaktu oraz danych kontaktowych takich jak: e-mail, telefon – przez osobę trzecią, adres korespondencyjny, d) wskazanie metody komunikowania się: polski język migowy, system językowo-migowy, sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych.
- telefonicznie – za pośrednictwem osoby trzeciej, podając dane wymienione powyżej.
- Stowarzyszenie jest zobowiązane zapewnić usługę tłumacza w terminie wyznaczonym lub uzgodnionym. Jeżeli Stowarzyszenie nie ma możliwości zapewnienia usługi tłumacza, wówczas:
- zawiadamia wnioskodawcę o tym i uzasadnia ten fakt,
- wyznacza możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazuje inną formę realizacji usługi.
- Stowarzyszenie, w tym świetlice nie mają urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących (pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia). Osoba słabosłysząca może zgłosić potrzebę załatwienia sprawy w wyciszonym pomieszczeniu, a pracownik jest zobowiązany to umożliwić.
- Osoby ze szczególnymi potrzebami mogą przyjść do siedziby Stowarzyszenia lub wybranej przez siebie świetlicy z własnym tłumaczem lub własnym urządzeniem, które ułatwi załatwienie sprawy.
Wniosek o zapewnienie dostępności
- W sytuacji gdy proponowane przez Stowarzyszenie rozwiązania zapewniające dostępność alternatywną w zakresie architektonicznym i informacyjno-komunikacyjnym nie są wystarczające, osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z „wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej”.
- Wzór wniosku stanowi Załącznik nr 1 do niniejszych procedur. Wniosek o zapewnienie dostępności zawiera:
- dane kontaktowe wnioskodawcy;
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
- rodzaj sprawy, którą wnioskodawca chce załatwić, cel wizyty.
- Wniosek o zapewnienie dostępności można złożyć:
- osobiście – składając go w siedzibie Stowarzyszenia;
- listownie – wysyłając na adres korespondencyjny;
- e-mailowo – przesyłając za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres mailowy Stowarzyszenia.
- Zarząd Stowarzyszenia zrealizuje wniosek niezwłocznie i nie później niż w ciągu 7 dni od dnia jego złożenia. W przypadku, gdy dotrzymanie tego terminu nie będzie możliwe, Stowarzyszenie niezwłocznie poinformuje wnioskodawcę o możliwym terminie realizacji wniosku, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące.
Dostęp alternatywny w zakresie treści cyfrowych
- Jeśli Stowarzyszenie nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej, Biuletynu Informacji Publicznej lub elementów tych stron, osoba ze szczególnymi potrzebami może:
- skontaktować się z Stowarzyszeniem pod numerem telefonu 914 425 085, tel. kom. 796 425 08.
- wysłać pisemną informacje o braku dostępności cyfrowej, ze wskazaniem problemu na adres korespondencyjny Stowarzyszenia lub na adres e-mail.
- Pracownik może zapewnić dostęp alternatywny do treści cyfrowej w następujący sposób:
- kontakt telefoniczny (np. odczytanie informacji, opisanie filmu bez audiodeskrypcji);
- poczta email (np. przesłanie dokumentu w formacie tekstowym);
- korespondencyjnie (np. przesłanie dokumentu w formacie tekstowym na wskazany adres korespondencyjny).
- Przyjmuje się, że informacja o objętości do 1 strony A4 może zostać odczytana od ręki. Na przesłanie dokumentu w formie tekstowej, odczytanie dłuższych tekstów lub tłumaczenie migowe należy się umówić w innym terminie, z zastrzeżeniem, że terminy procedury są regulowane ustawowo, tj.: 7 dni, z możliwością przedłużenia do 2 miesięcy od otrzymania wniosku.
- Stowarzyszenie jest zobowiązane do:
- każdorazowego pisemnego informowania Koordynatora ds. Dostępności o wpłynięciu pisemnego żądania;
- pisemnego informowania Koordynatora ds. Dostępności o sposobie jego rozpatrzenia.
- Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub jej elementów.
- Każdy ma prawo wystąpić do Stowarzyszenia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej albo jej elementu lub o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.
- Żądanie mieszkańca powinno zawierać:
- dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem,
- wskazanie strony internetowej lub elementu, którego wniosek dotyczy,
- sposób kontaktu,
- formę przekazania niedostępnej treści,
- wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
- Żądanie można złożyć wypełniając Formularz żądania o udostępnienie informacji niedostępnej, stanowiący załącznik nr 2 do niniejszych Procedur oraz:
-osobiście – składając go w siedzibie Stowarzyszenia;
-listownie – wysyłając na adres korespondencyjny;
-e-mailowo – przesyłając za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres mailowy Stowarzyszenia.
- Zarząd Stowarzyszenia zrealizuje wniosek niezwłocznie i nie później niż w ciągu 7 dni od dnia jego złożenia. W przypadku, gdy dotrzymanie tego terminu nie będzie możliwe, Stowarzyszenie niezwłocznie poinformuje wnioskodawcę o możliwym terminie realizacji wniosku, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące.
Załączniki:
- Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i komunikacyjnej
- Żądanie zapewnienia dostępności strony internetowej lub jej elementów
(Oba wnioski do pobrania tutaj)